טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז

מאת יניב אברהם

טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז \ פלג חורי בס"ד
הפרעות קשב וריכוז הם הנושא החם ביותר היום במערכת החינוך, במערכת הרפואית ואצל חברות התרופות. למעשה, כל מי שעוסק היום ברפואה נדרש לבעיה זו.
במאמר זה ננסה להסתכל דרך הרפואה הסינית על הפרעות קשב וריכוז בצורה קצת שונה, ולראות איך אפשר לנסות והתמודד אתה באופן שונה.

מה זה ADHD?

ADHD זוהי תסמונת המתארת חוסר יכולת להתרכז, התנהגות אימפולסיבית והתנהגות היפראקטיבית.

ישנן רמות שונות של התבטאות של הסימפטומים השונים, וכל ילד הוא שונה באבחנתו וברמת התבטאות הבעיה. רוב הילדים מגיעים לאבחון פסיכולוגי לאחר הפניה ממורה בית הספר, ילדים בגיל צעיר יחסית, 3-5  מופנים בד"כ ע"י הוריהם.

ברגע שילד כבר נכנס למהלך של אבחון, הוא כבר מסומן ע"י המערכת בתור ילד בעייתי וברוב המקרים, עקב לחץ מההורים או מהמערכת, הוא גם יקבל טיפול תרופתי.

השאלה האמיתית היא מה הוא גורם הבעיה אצל הילד? ברור לנו שלא מדובר רק בבעיות של חוסר או עודף דופאמין במוח, מדובר על משהו עמוק יותר ובעל משמעות מעבר לחומר הכימי.

הורים וילדים:

הרפואה הסינית רואה הורים וילדים בתור שורש וענף – הורים כשורש והילדים בתור הענף הנמשך מאותו שורש. הכוונה אינה גנטית במובן המערבי. המטען הגנטי ברפואה הסינית כולל בתוכו את סך כל ההורה ומצבו המיידי בזמן יצירת העובר. הכוונה היא גם לתבניות ההתנהגות של ההורה, לבעיות הרפואיות של ההורה, האם ההורה היה עייף מאוד באותו רגע, שיכור או תחת השפעת סם, ליחסים הבין- אישיים בין ההורים, תקופת ההריון ועוד.

לכן מבחינת תורת היסודות הסינית, ילד שנולד שייך ליסוד העץ- הוא מתפתח וגדל. את ההזנה שלו העץ מקבל מהאדמה-הבית, את רוב הבעיות של הורים וילדים ניתן להבין ביתר קלות כאשר מאמצים את ההבנה הזאת של הקשר בין ילד-עץ  , להורים – אדמה

כאשר העץ מקבל מים, שמש-חום והזנה טובה מהאדמה, הוא גדל ומתפתח, ומניב פירות טובים במשך הזמן. 
אולם כאשר אחד מגורמים אלו חסר, גם התפתחות העץ תלקה באותו חוסר, והפירות יהיו בהתאם.
כאשר אנו באים לטפל בילדים, חשוב לזהות מהו חוסר האיזון הפוגע בצמיחת העץ, ולתקן אותו בשורשו.

במשפחות הכי טובות: חשוב לדעת, שברפואה הסינית, לחוסר איזון נפשי יש ביטויים קלינים מובהקים לפי היסוד והאיבר שאליו משתייך חוסר האיזון.
אולם לא תמיד ניתן לזהות את מקורו של חוסר האיזון, כמו במשפחה שבה הכל נראה תקין על פניו, ואין בעיות מיוחדות בולטות, ועדיין ישנו חוסר איזון אצל הילד שדורש אבחנה

וטיפול.

עיקרון האבחנה:

הדגש – הטיפול הוא בילד ולא במשפחה. האבחנה מתרכזת במצבו של הילד ולא במצב המשפחה.

אבל האבחנה הסינית לוקחת בחשבון את סך כל הגורמים המשפיעים על התנהגות הילד –כולל מצב המשפחה וההורים.
האבחנה היא פיזיולוגית, אולם הפיזיולוגיה הסינית, כמו שהזכרנו קודם, כוללת בתוכה אספקטים נפשיים ורגשיים.

התנהגויות של כעס, עצבנות, חוסר שקט משויכים ברפואה הסינית אל יסוד העץ. האיבר של יסוד העץ הוא הכבד  (הערה – כל אזכרה במאמר זה של איברים פנימיים מתייחסת אליהם לפי הרפואה הסינית ולא המערבית הרגילה  ).

יכולת הריכוז,חשיבה ולימוד שייכים אל יסוד האדמה, והאיברים השייכים אל יסוד האדמה הם הקיבה והטחול(ע"פ הרפואה הסינית הטחול הוא האיבר החשוב ביותר בתהליך העיכול של המזון).

חוסר איזון, חולשה ופגיעה בשני האיברים האלו הם הבסיס לרוב מחלות הילדים, או כפי שנאמר בכתבים הסיניים – לילדים יש רק בעיות עיכול – פיזי ומנטאלי  .

חשוב לשים לב שרוב הדברים שהורים וילדים מתמודדים איתם הינם באספקטים האלו של למידה  – גן,ביה"ס, ושל אכילה ותזונה. ילדים גם מאוד רגישים לתזונה נכונה. הרבה מחלות ילדים ניתן למנוע דרך תזונה נכונה.

גם ברמה ההתנהגותית, הבעיות שיופיעו יהיו שייכות בעיקר לשני היסודות שהזכרנו –  , עץ ואדמה בעיות ריכוז ולמידה. ובעיות של חוסר משמעת כמו כעסים, התפרצויות וכו' הקשורים לאלמנט העץ.בס"ד

איברים נוספים כמובן גם יפגעו במצב זה ויצאו מאיזון. כאשר עץ יוצא מאיזון הוא יוצר בד  "כ אש או חום שעולים למעלה אל הלב והראש. לכן גם הלב שהוא האחראי על הנפש, יצא מאיזון ונראה תופעות של חוסר שקט נפשי- החום לא נותן לנפש שקט  .

החולשה באדמה- עיכול גורמת בד"כ ליצירה של ליחה בגוף. ליחה מתיישבת במקומות שונים בגוף וגורמת להפרעה בתפקוד התקין .  

של האיברים ליחה בראש גורמת לערפול וחוסר יכולת להתרכז. ליחה בלב גורמת לבלבול מנטאלי וחוסר שקט נפשי וכו .'   

נדבך חשוב באבחנה הנכונה הוא ההבדל בין עודף לחוסר. מצב של עודף הוא למשל עודף חום ואש בכבד הפוגעים בלב, עקב מתח נפשי ותסכול הפוגעים בכבד   .

חוסר יתבטא " בד כ בחולשה של האדמה ובשתי תופעות עיקריות – יצירת ליחה כפי שזכרנו מקודם.

התופעה השנייה היא חוסר אנרגיה, מה שגורם לילד צורך לקבל אנרגיה מהסביבה בצורה של צורך כרוני בתשומת לב, ושימוש בהתנהגויות שונות על מנת לקבל את תשומת הלב  .

טיפול נכון:

טיפול טוב תלוי באבחנה טובה והבנה נכונה של המצב. הזיהוי הבסיסי הוא בין עודף לחוסר. רוב הצלחת הטיפול תלויה באבחנה נכונה של דבר זה  .

במצבים של עודף – נפזר ונוציא את העודף. במצבי חוסר – נחזק ונאזן את האיברים החלשים.

אבל ברוב המקרים שני הדברים משמשים ביחד ולכן הטיפול חייב לשלב את שני האלמנטים של חיזוק ופיזור ביחד, עם השמת דגש על העיקרי מביניהם.

הטיפול מתחלק לכמה רמות: 

הטיפול בילד – טיפול בדיקור וצמחים סיניים, תזונה נכונה ועזרה בהוראה מתקנת אם יש צורך.

רמת המשפחה – הכרת הבעיה של הילד להורים והקנית כלים להתמודדות מבעלי מקצוע.

רמת ביה  "ס – נתינת תמיכה ועזרה מתוך המערכת בהתמודדות עם הלימודים.

הבעיה היא שבד"כ אין שיתוף פעולה בין חלק או כל הגורמים שהוזכרו, לכן צריך למצוא את הדרך הנכונה לטיפול בכל האספקטים שהוזכרו גם בלי שיתוף הפעולה.

תזונה נכונה היא אלמנט הכרחי ברוב המקרים להצלחת הטיפול. במקרים רבים תזונה נכונה יכולה למנוע ולפתור בעיות ילדים כרוניות. עקרונות התזונה הנכונה מתרכזים מצד אחד בסילוק גורמי ליחה וחום, ומצד שני מזונות המחזקים ובונים את הילד.

לסיכום:

ADHD אינה בעיה פשוטה לפתרון ואין לה פתרונות קסם. רוב הפתרונות הכימיים הקיימים היום בשוק נותנים מענה חלקי לבעיית הלימודים עצמה ולא מעבר לה. ניתן לראות דרך הרפואה הסינית כי מדובר כאן בבעיות יותר עמוקות מאשר חוסר איזון כימי במוח, לכן גם הפיתרון הנדרש צריך להיות עמוק יותר ולטפל בכל הרמות שהזכרנו.

במאמר זה עסקנו רק בהבנה כללית של ADHD באופן אחר, במאמר הבא ננסה לתת גם כלים טיפוליים ייעוץ ברפואה משלימה – , תזונה צמחים ועוד.