לימודי פסיכותרפיה הוליסטית הם מונח אשר הינו מעורפל יחסית, אולם בחלק מן הפסקאות אשר יובאו בהמשכו של מאמר זה, ננסה להגדיר כמיטב יכולתנו את הכותרת הכללית של לימודי פסיכותרפיה הוליסטית, אשר תחתה למעשה ניתן לכנס קשת רחבה ומגוונת של שיטות טיפול שונות, כאשר לכל אחת ואחת מאותן שיטות טיפול הוליסטיות שונות יש את המאפיינים המיוחדים והאישיים שלה ולפיכך יש לה גם את היתרונות הייחודים אשר גלומים בה.
נפתח בכך שנגדיר את המושג לימודי פסיכותרפיה הוליסטית בהבדלה אשר עושים אנשים רבים מהתחום של רפואה אלטרנטיבית – תהיה זו רפואת נפש אלטרנטיבית או רפואת גוף אלטרנטיבית – והם למעשה משתמשים במושג של פסיכותרפיה הוליסטית בתור מושג מבדיל ולאו דווקא מאחד, זאת אומרת, כפי שבתחום בריאות הגוף והרפואה מתייחסים לתחום של רפואה הוליסטית בתור המטרייה הכללית אשר תחתה מכונסים כל תחומי הרפואה ה"אלטרנטיביים", בניגוד גמור לטיפול שגרתי באמצעות תרופות, ניתן לומר שכך גם הדבר באשר לתחום הנפש, כלומר, לימודי פסיכותרפיה הוליסטית הם התחום המקביל ללימודי נטורופתיה או דמיון מודרך, למשל.
לעומת פסיכותרפיה מסורתית – אשר בדומה לרפואה המערבית המסורתית מטפלת בתסמינים ולא בגורמים – אנשים אשר עברו לימודי פסיכותרפיה הוליסטית יתייחסו אל האדם אשר יגיעו אליהם לטיפול תוך כדי התחשבות עקרונית בתמונה הגדולה של חיי הלקוח, במקום בבעיה אשר אותה הוא מציג בפניהם. למשל, אם בפסיכותרפיה מסורתית אדם אשר סובל מפוביה מסוימת ידבר בעיקר על הגורמים לפוביה אשר ממנה הוא סובל וההשלכות שלה, אנשים בעלי הכשרה של לימודי פסיכותרפיה הוליסטית נוקטים גישה כוללנית יותר – או במילים אחרות, הוליסטית – ובודקים לעומק את ההקשר הכללי יותר אשר בו האדם מתקיים, ההקשר אשר אפשר לאותה פוביה להתעורר לחיים, כמו גם בדיקה מקיפה אודות המשמעויות הנסתרות של התופעה המטרידה.
לימודי פסיכותרפיה הוליסטית מומלצים במיוחד לכל אותם אנשים אשר חוו בעצמם – או שמעו על אנשים שחוו – את הפתרונות המיושנים והלא יעילים של הגישות המסורתיות של המערב וכמובן גם לכל אותם אנשים אשר אינם חושבים כי מרשם תרופות לכל בעיה נפשית – ולו הקטנה ביותר שבבעיות הנפשיות – היא הפתרון הראשון שיש לחשוב עליו או אפילו להעלות בכלל על הדעת.